Title Image

Handleiding

Hier vind je de handleiding van Avontuurlijk Kosmisch

Dit is een handleiding op hoofdlijnen. Daarnaast hebben we de doelen voor digitale geletterdheid uitgewerkt.

Handleiding Avontuurlijk kosmisch
Kinddoelen digitale geletterdheid

Ingrediënten in essentie

Heel in het kort is Avontuurlijk Kosmisch een aanpak speciaal voor jou. Passend bij deze tijd, waarin vakmanschap weer in handen van de leerkracht ligt. Je krijgt ideeën zodat je kinderen eindeloos kunt inspireren. De tijd waarin kerndoelen niet het einddoel zijn. De tijd waarin onderwijs bepaald wordt door het team van jouw school en de kinderen. De tijd waarin je kunt laten zien dat leerkracht een prachtvak is.

Het kosmisch kabinet

Het kosmisch kabinet is een dynamisch kabinet, de inhoud wisselt voortdurend. Jij bepaalt. Natuurlijk kijk je daarbij naar de behoeften van de groep en het individuele kind. Sommige werkjes staan kort, sommige werkjes staan het hele jaar in je lokaal. Kijk hieronder wat we allemaal gemaakt hebben.

Startpresentatie

Besluit je aan de slag te gaan met Avontuurlijk Kosmisch, dan komen we bij je op school. We belichten juist die onderdelen die je overzicht geven. Zodat je weet hoe je boeiend start, wat het verschil is tussen een kosmische les en een kosmische vertelling, je de weg vindt in de lijn van de leerkracht en je de verrassende elementen ontdekt.

Opbouw van het onderwerp

Elk kosmisch onderwerp is op dezelfde wijze opgebouwd. We zetten het hier even voor je op een rijtje:

  1. Openingsvertelling
  2. Openingsactiviteit
  3. Afwisselend kosmische lessen en vertellingen
  4. Activiteiten
  5. Afronding

Opbouw van het onderwerp uitgewerkt

Wat betekent dit rijtje nu precies?
Een kosmisch onderwerp staat ongeveer zes tot acht weken centraal in je groep. In de eerste week vertel je het openingsverhaal, een verhaal om de kinderen te boeien en te laten verlangen naar meer. Je inspireert hen met de activiteit om zelf op onderzoek uit te gaan. Op de aandachtstafel is al iets te zien.
In de weken erna zorg je dat je elke week tijd is voor een kosmische les en een kosmische vertelling. Kennis en verbanden staan dan centraal. Regelmatig geef je een stilteles en een wellevendheidsles bij het onderwerp. Kinderen kunnen tijdens het werken altijd op onderzoek uit, daar is tijd en ruimte voor. De aandachtstafel vult zich. Er zijn volop boeken over het onderwerp aanwezig. Je rondt het onderwerp af met een interessante afronding. Er zit echt een kop en een staart aan het onderwerp.

Verbanden en relaties

Een kosmisch onderwerp start altijd vanuit het grote geheel, altijd. Zo gaan kinderen verbanden zien. Kinderen luisteren, lezen, gaan op zoek naar kennis. En die kennis ordenen ze met tijdlijnen, mindmaps, grafieken, tabellen en stroomschema’s zodat de verbanden duidelijk worden. Deze nieuw ontstane kennis delen de kinderen met elkaar, ze presenteren en gaan met elkaar in gesprek. Zo verdiept zich hun kennis. Van het grote geheel gaan zij via details weer terug naar het grote geheel.